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Colloque "Négociations Transatlantiques: théorie française et poésie américaine du XX° siècle" / "Transatlantic Transactions : French Theory and Twentieth-Century American Poetry", 22-23 mars 2011

 

Contacts:
isabelle.alfandary@univ-lyon2.fr
axel.nesme@univ-lyon2.fr
 

PRÉSENTATION

 

 

Transatlantic Transactions : French Theory and Twentieth Century American Poetry

 

Forty years ago French theory created an incipient revolution in how people thought about literary texts and about the ends of critical practice. And, not incidentally, the reception of that theorizing led Americans to study seriously previous generations of French philosophers, from at least Bergson to Bataille and Blanchot. That theoretical ferment is gone, yet it has certainly opened conceptual directions that have not been sufficiently explored, especially if one is concerned as we are with how we can talk about the social impact of poetry. By ?social impact? we do mean political gestures, the literary work's capacity to take up a place in contemporary discourses interpreting possible new paths for thinking about experience. Although a handful of critics have explored the possible impact of French theorizing of various kinds on our possible reading of Twentieth century American poets?notably Riddell's Derridean readings of Stevens and Williams and Rabaté's Lacanian study of Pound?, the field of modern American poetry has generated surprisingly few studies probing the nexus between post-Saussurian conceptualisations of the signifier and twentieth-century poetics, especially in comparison with the large number of theoretical readings of the French and British literary corpus by such critics as Shoshana Felman and J. Hillis-Miller. One reason for this is that the American poets were considerable theorists in their own right, as they tried to shepherd a revolution away from the dominant tastes for realistic fiction and Romantic traditions in poetry. So critics have tended to concentrate on how the poet's theorizing gives the poems depth and explains their possible social impact. However the poets' concepts rarely overcome the limitations of their cultural contexts, so they are often misleading and always constricting as we try to explain the force of their work for new audiences with somewhat different questions. The primary aim of these conferences, therefore, will be to emphasize how French theory can modify our interpretations and display how well these works address contemporary concerns. We will also perforce have to address various moments in contemporary American poetry to show both the timeliness of French theory and the differences it makes possible in evaluating even contemporary work. Our emphases will be on those critical concepts deriving from Saussurean linguistics that have sponsored post-structural poetics but have not been given a sufficient hearing in the criticism of American poetry. Therefore we will focus on the literary ramifications of Derridean concepts of the trace, the impossible, signature, hauntology and speech ; Deleuze's deterritorialization, regimes of intensity, dark precursor, language-in-the-process-of-becoming-minor, and singularities ; Lacan's dichotomies of discourse and speech, the subject and the ego, his concepts of the agency of the letter, the Real, the voice-qua-object; Rancière's aesthetic unconscious and politics of literature, and Badiou's notion of the event.

 

Négociations transatlantiques : théorie française et poésie américaine du XX° siècle

 

Le post-structuralisme français a lancé il y a quarante ans une révolution dans la manière d'appréhender les textes littéraires et d'envisager les fins de toute pratique critique. Et c'est de manière tout sauf fortuite que la réception de la théorie française conduisit les critiques Américains à se pencher sur des générations antérieures de philosophes français, tels que Bergson, Bataille ou Blanchot . Si l'effervescence théorique est quelque peu retombée, celle-ci a ouvert des horizons conceptuels qui n'ont pas été suffisamment explorés, surtout si l'on s'intéresse, comme c'est notre cas, à la manière dont on peut parler de l'impact social de la poésie. Par « impact social », nous entendons des gestes politiques, la capacité de l'?uvre litéraire d'occuper une place dans les discours contemporains en interprétant de nouvelles voies possibles pour penser l'idée même de pratique.Quoiqu'un certain nombre de critiques aient envisagé l'impact de la théorie française sur les lectures possibles des poètes américains du XXème siècle?c'est le cas de la lecture derridienne que Riddell propose de Stevens ou de Williams ou de la lecture lacanienne que Rabaté fait de Pound?, le champ des études de poésie américaine a donné lieu à étonnamment peu d'études examinant la relation entre les conceptualisations post-saussuriennes du signifiant et les écritures poétiques du XXème siècle, surtout si l'on considère le volume des lectures théoriques du corpus littéraire français ou britannique par des critiques tels que Shoshana Felman ou J. Hillis Miller. Cela tient notamment au fait que les poètes américains étaient eux-mêmes de véritables théoriciens qui tentèrent d'escorter une révolution loin des entiers battus de la fiction réaliste et des traditions romantiques en poésie. Les critiques se sont donc concentrés sur la manière dont la théorie du poète met le poème en perspective et explique son possible impact social. Cependant, les concepts mis au point par les poètes dépassent rarement les limites de leurs contextes culturels de production, et s'avèrent de ce fait souvent trompeurs et toujours étriqués lorsqu'il s'agit d'expliquer la force de ces ?uvres à de nouveau publics à l'aide de questionnements renouvelés. L'objectif principal que nous nous fixons sera en conséquence de mettre en évidence comment la théorie française post-structuraliste permet de modifier nos grilles de lectures et de montrer combien ces ?uvres critiques répondent à des interrogations contemporaines. Il nous faudra également envisager différents moments dans la production poétique américaine contemporaine pour mettre en évidence la pertinence de la théorie française et les différences que ces approches permettent de mettre au jour en vue de l'évaluation des ?uvres mêmes contemporaines. Nous nous intéresserons à des concepts critiques tirés de la linguistique saussurienne qui ont présidé à l'élaboration de poétiques post-structuralistes mais n'ont pas été suffisamment pris en compte par de la critique. Nous nous pencherons sur les répercussions littéraires des concepts derridiens de trace, d'impossible, de signature, d'hantologie et de voix, des notions deleuziennes de déterritorialisation, de régimes d'intensité, de précurseur sombre, de devenir mineur de la langue et de singularités, des oppositions lacaniennes de discours et de parole, de sujet et de moi ainsi que sur les concepts d'instance de la lettre, de Réel, d'objet-cause.

 

PROGRAMME

 

 

22-23 Mars 2011

Transatlantic Transactions : French Theory and Twentieth Century American Poetry

Conférence organisée avec le concours du France-Berkeley Fund
et de Passages XX-XXI

 


March 22, 2011, 2:00-6:00 pm. Amphi Benvéniste
- 2:00-2:30, Mia You (UC Berkeley), ?This is an introduction to Picabia:? Stanzas in Meditation's Marginal History.
- 2:30-2:50, Response: Emöke Simon (Université Lyon 2).
- 2:50-3:20, Jill Richards (UC Berkeley), Intoxication, Influenza, and the Sober Senses.
- 3:20-3:40, Response: Marie Olivier (Université Lyon 2).
- 3:40-4:00, Break.
- 4:00-4:30, Gillian Osborne (UC Berkeley), Becoming Tree: Frost's ?Wild Grapes? and A Thousand Plateaus.
- 4:30-4:50, Response: Emöke Simon (Université Lyon 2).
- 4:50-5-20, Maude Emerson (UC Berkeley), ?Lyric Despair: Genre Trouble in Dickinson and Mallarmé.?
- 5:20-5-40, Response: Amélie Ducroux (Université Lyon 2).

March 23, 2011, 3:00-5:30 pm. Amphi Benvéniste
- 3:00-3:40, Dan Blanton (UC Berkeley), ?What the Thunder Signified.?
- 3:40-4:00, Response: Isabelle Alfandary (Université Paris XII-Créteil).
- 4:00-4:40, Charles Altieri (UC Berkeley), "Pound's Challenge to Rancière's Treatment of the ?aesthetic regime?: Why Nietzsche is Necessary to our accounts of Modernism in the arts".
- 4:40-5:00, Response: Axel Nesme (Université Lyon 2).

 


mise à jour le 18 janvier 2015


Université Lumière Lyon 2