Maîtresse de conférence HDR en études du monde anglophone
- Ouvrages
-
- 2017 Rose Tremain. A Critical Introduction, Palgrave, Macmillan, 2017.
- Direction d'ouvrages collectifs
-
2017 Au nom du Père : les réécritures contemporaines de la Passion. Emilie Walezak et Maxime Decout (eds). Paris : Classiques Garnier, collection « Rencontres », 2017.
2010 A Myriad of Literary Impressions. L’intertextualité dans le roman anglophone contemporain. Emilie Walezak et Jocelyn Dupont (eds). Perpignan : Presses Universitaires de Perpignan, 2010.
- Articles
-
- Articles dans des revues internationales à comité de lecture
-
- 2018 “Landscape and Identity: Utopian/Dystopian Cumbria in Sarah Hall’s The Carhullan Army”. Critique : Studies in Contemporary Fiction, published online on June 2018. https://doi.org/10.1080/00111619.2018.1479242
- “A. S. Byatt, Science and the Mind/Body Dilemma”. Journal of Literature and Science, Volume 11, Issue1, 10th Anniversary Issue, pp. 106-119, http://www.literatureandscience.org/volume-11-issue-1-2018/ .
- "The Fictional Avatars of Mrs W: the Inlfuence of the Adoptive Mother and the Birth of Jeanette Winterson as a Writer", Prague Journal of English Studies, Volume 7, Number 1, September 2018, pp. 123-141, https://content.sciendo.com/view/journals/pjes/7/1/article-p123.xml - Articles dans des revues nationales à comité de lecture
-
- 2020 "A. S. Byatt's Peacock and Vine: An Auctorbiography?", Etudes Britanniques Contemporaines n°58, juin 2020, https://journals.openedition.org/ebc/8492
- 2017 “The Confluence of Naturalism and Postmodernism in Rose Tremain’s The Swimming Pool Season: a Post-War Feminist Approach to Realism”. Etudes Britanniques Contemporaines n°52, 2017. http://journals.openedition.org/ebc/3588
- 2016 “Satire Revised in the Light of Thatcherism in Rose Tremain’s Restoration”. Etudes Britanniques Contemporaines n°51, 2016. http://journals.openedition.org/ebc/3373
- 2015 “Black Magic in A. S. Byatt’s The Little Black Book of Stories: Painting the Body Sublime”. Polysèmes n°14, pp. 179-191, revue en ligne de la SAIT, http://sait-france.org/wp-content/uploads/2015/03/article-13-polysemes-14.pdf.
- 2012 “Hybridity and the Expression of Subjectivity in Jeanette Winterson’s Sexing the Cherry”. RIVES, Cahiers de l’Arc Atlantique n°6, Paris: L’Harmattan, 2011, pp. 269-278.
- 2011 “Gulliver Revisited: The Horizon of Travel Writing in Jeanette Winterson’s Sexing the Cherry”. Etudes Britanniques Contemporaines n°40, juin 2011, pp. 67-75.
- Articles dans des ouvrages collectifs à comité scientifique
-
- 2021 “Thatcher, the Carnivalesque and Punishing Laughter: Angela Carter and the Ambiguities of the Comic”, in Jennifer Gustar, Sarah Gamble and Caleb Sivyer (eds), Ludics and Laughter as Feminist Aesthetic: Angela Carter at Play, Sussex Academic Press, 2021, pp. 231-247.
- 2018 “Female Ageing and the Fantastic in A. S. Byatt’s Short Stories”, in Muriel Cassel Picot et Geneviève Lheureux (eds), The Seventh Age of Man. Issues, Challenges and Paradoxes, Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2018, pp. 129-144.
- 2017 “Repeating Patterns in A. S. Byatt’s Possession: the Example of Live Stones”. En cours de publication aux Presses Universitaires de Lorraine.
- « Passion et carnaval : le numéro de clowns dans Nights at the Circus d’Angela Carter ». Au nom du père. Les réécritures contemporaines de la Passion. Emilie Walezak et Maxime Decout (eds). Paris : Classiques Garnier, collection « Rencontres », 2017, pp. 69-88.
- 2015 “Rewriting the Restoration. Satire, Authority and the Carnivalesque in Rose Tremain’s Restoration and Jeanette Winterson’s Sexing the Cherry”. The Status of Rewriting in 20th-21st century Art, Film and Literature in English: Aesthetic Choice or Political Act?, eds Estelle Epinoux et Nathalie Martinière, Paris: Michel Houdiard Editeur, 2015, pp. 49-61
- “Pretend Places” in Rose Tremain’s Novels: Displacement and the Demise of Symbolic Authority”. Authority and Displacement in the English-Speaking World, ed. Florence Labaune-Demeule, Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015, pp. 59-72.
- 2010 « The Passion de Jeanette Winterson : de l’idéal à l’abjection ». A Myriad of Literary Impressions. L’intertextualité dans le roman anglophone contemporain, eds. Jocelyn Dupont et Emilie Walezak, Perpignan : Presses Universitaires de Perpignan, 2010, pp. 79-91.
- Publications en ligne
-
- 2020 “Sarah Hall”, The Literary Encyclopedia. Volume 1.2.1.09: Postwar and Contemporary English Writing and Culture , 1945-present. Ed. Kerry Myler. https://www.litencyc.com/php/speople.php?rec=true&UID=5852
- 2012 « Le retour du refoulé dans “Crocodile Tears” d’A. S. Byatt », paru dans Cycnos, Volume 28-1, mis en ligne le 31 mai 2012, URL : http://revel.unice.fr/cycnos/index.html?id=6522.
- “Katherine Mansfield’s Short Stories: an Introduction” publié sur La Clé des langues, site ressources de l’ENS Lyon, http://cle.ens-lyon.fr/65461749/0/fiche___pagelibre/&;RH=CLE_ANG110100.
- 2010 « A. S. Byatt. Assises Internationales du Roman 2010 ». Interview disponible sur La Clé des langues, site ressources de l’ENS Lyon, http://cle.ens-lyon.fr/anglais/a-s-byatt-assises-internationales-du-roman-2010-97843.kjsp?RH=CLE_ANG110100.